Yoni-gymnastik!

Vårt bäckenbotten är viktigt!

Dr. Kegel forskade i vikten av att ha starka bäckenbottenmuskler redan på 50-talet och började rekommendera så kallade knipövningar. Med starka bäckenbottenmuskler kan man förhindra inkontinens, till exempel efter att man fött barn. Det sägs också påverka orgasmernas intensitet, både för kvinnor och män. Och för män stärker och förlänger det erektionen om man har starka bäckenbottenmuskler. Enligt Taoismen hjälper också knipövningar att göra män multi-orgasmiska.

Man tränar alltså musklerna i bäckenbotten genom att spänna och slappna av musklerna - det är alltså väldigt enkelt att göra knipövningar till och med dagligen. Det är samma muskler som gör att man kan stoppa urinstrålen, så om man vill lokalisera sina bäckenbottenmuskler kan man börja med att stoppa och starta urinstrålen då man är på toaletten.

Men ända sedan 50-talet har det också funnits träningsredskap för detta. De så kallade kegel-kulorna, eller geishakulorna, är ganska vanliga, både på medicinskt håll, men också i sexshoppar och på nätet.


Jag vill ogärna bli inkontinent. Och jag vill väldigt gärna vara orgasmisk och ha starka bäckenbottenmuskler - vilket ger mer njutning åt både mig och min partner.

Så jag valde att skaffa ett yoni-ägg! Det är alltså samma sak som kegel-kulor, men är ett ägg gjort i rosenkvarts. Det finns många olika att välja på; rosenkvarts, jade, obsidian och så vidare. Jag som tror på kristallernas kraft ville ha något som har en fin energi redan från början - alltså inget gjort i medicinskt stål eller så.


Jag valde att beställa mitt ägg från Graceful Empowerment, då det också kommer med ett intyg på att kristallen inte innehåller orenheter eller kemikalier.

Mitt ägg har ett borrat hål för fastsättning av ett band. Bandet är dock inte till för att dra ut ägget - men jag erkänner att det är därför jag köpte ett borrat ägg. Bara för säkerhetsskull. Men tanken är att man ska lära sig skjuta ut ägget bara genom att använda sina muskler - och att använda bandet är lite fusk. Trots det så vore det ju lite obehagligt om ägget stannade inne i flera dagar. Och ja, det kan hända, och det är inte farligt. Men något jag helst undviker.

Nu är det bara att börja träna! Detta kan bli en fin resa, där jag får fortsätta arbeta på kärleken till min egen kropp!

Kommentarer