Terassbygge del 4, samt Valborg & Växthus

Glada vappen lite i efterskott!

Det har minsann varit en arbetsam, och rätt så smärtsam Valborg.

Jag har lidit av min PMDS hela veckan, och humöret var inte det bästa under vappen heller. Bättre blev det inte av svår smärta i ljumsken (det är inte bråck iaf!). Ännu sämre då jag först halkade och stötte hela andra sidan av kroppen, och sedan vek dessutom en stol ihop sig under mig, så ljumsken tog stryk igen.

Men jag ska försöka fokusera på det positiva trots att jag nu sitter här med smärta överallt, och undertemperatur. Jag har ju trots allt haft en väldigt fin helg.

Jag är tacksam för hjälpen jag fått. Komposten blev vänd och fick dyngpåfyllning. Terassen skruvades ihop av en älskad. Nu fattas bara räcket! Och så fick jag ta över mammornas gamla terassmöbler - så man kan redan sitta och njuta i kvällssolen!

Därtill hanns det också med säsongens första grillkorv, fina fynd i redskapslidret, mys inomhus och drömmar om växthus!


En av de smartaste människor jag känner kom på den briljanta idén att göra ett växthus av gamla terasstommen bakpå huset (mot sydväst). Ja! Inte behöver jag en till terass, och förresten kan man ju sitta i ett växthus och fika också.

MEN - jag orkar inte och har inte råd att plasta in hela stommen, och dessutom skaffa tak. Så jag pratade med Mika som byggt min kompost. Han bygger ju också växthus. Och hans förslag var att mest bygga vindskydd - eftersom det är det mina tomater behöver.

Alltså kommer jag att använda gamla fönster mot söder, samt mot norr (förutom där man ska ta sig in), och låta västsidan stå öppen där ändå uppförsbacken borde dämpa vind. Taket får stå öppet så det kan regna in. Alltså blir det något konstigt åbäke av gamla fönster - helt i min stil :P
Det kommer nog att finnas värme där, men är inte tätt och hett, utan blir mer ett växtkrypin istället för ett växthus.

Skissen nedan kanske inte säger så mycket, och proportionerna är helt fel. Men lite ditåt!



Kommentarer