FPA: "Ställ dig till arbetsmarknadens förfogande"

Jag vill inte bli en sån som gnäller om byråkrati i vart och vartannat blogginlägg. Men jag har också sett att dessa äkta insikter i mitt företagsliv är givande för andra att läsa. Ibland kanske man predikar åt kören, men ibland är det någon enstaka som inte hade en aning om hur verkligheten ter sig för vissa.

Nu tänker jag i alla fall inte gnälla så mycket. Utan egentligen fascineras - av FPA:s sätt att uttrycka sig.



Jag har ju som ni kanske läst tidigare en längre tid pendlat mellan att få fullt utkomststöd och hotet att FPA sänker min grunddel för att jag har ett "olönsamt" företag. Förra gången fick jag uppskov till december, då jag skulle påvisa en lön minst lika stor som den peng jag skulle få som arbetslös. Så jag lyfte 500€. Gott så. Förutom att jag då i januari inte kunde lyfta något alls nästan :D

Så nu blev det igen påskjutet till sista april, då jag igen måste hävda mig, annars sänker de den redan så lilla utkomststödspengen (som förstås alltid minskas då jag lyfter lön, så jag sörjer ju för mitt eget upphälle så gott jag kan!).

Nåväl, det som fascinerar mig är hur de uttrycker sig gällande vad jag bör göra. De skriver så här:

"Olönsam företagsverksamhet bör avslutas och företagaren ska anmäla sig som arbetslös arbetssökande och ställa sig till arbetsmarknadens förfogande."

Fint va? ProblemeN jag har med detta är som följer:

JAG HAR STÄLLT MIG TILL ARBETSMARKNADENS FÖRFOGANDE! Jag har ställt mig till ALLAS förfogande. Kom igen, testa mig FPA, beställ en tjänst av mig! Garanterat kommer jag att anta jobbet så länge det är inom mitt kunskapsområde. Kanske en tavla skulle sitta fint på kontoret?
Som företagare har du aktivt skapat dig själv en arbetsplats, och förhoppningsvis gör du allt för att kunna försörja dig på detta. Men framförallt så bidrar du med något gott till samhället med dina tjänster, eller dina produkter, eller bara det faktum att du inte är utbränd och arbetslös och gravt deprimerad för att du får göra det du vill istället för att slava.

Och så här är det  - "arbetsmarknaden" vill inget av mig. Jag har tre diagnoser som gör att jag knappast kunde arbeta heltid med något jobb som finns just nu. Jag skulle antagligen sjukskriva mig inom en månad och fortsätta med det jag håller på med nu... Så är inte situationen för alla - men det borde handla om SYSSELSÄTTNING. Och den har jag kirrad.

För det sista (den här gången) - jag älskar det jag gör - och människor älskar det jag gör. Det är inte som att jag motarbetar systemet, mjölkar det in i det sista för egen vinnings skull. Jag har inte motsatt mig att ställa mig till förfogande. Det är exakt det jag gjort - öppnat upp mina kunskaper och min talang för alla att använda sig av, istället för att viga dem åt en enskild arbetsgivare.

Ursäkta om jag ropar :) Det blir bara lite jobbigt att hävda sig ibland, då maten på bordet faktiskt hänger på det. Men jag fortsätter kämpa OCH företaget gick på vinst för första gången någonsin ifjol! 1100€ OH YEAH! TAKE THAT FPA! :D


Kommentarer