Soulmamas vinterpäls!


Jag köper verkligen alla mina kläder (och saker) på loppis. Med undantag för underkläder, och ibland reagrejer om jag behöver något. På några år har jag säkert sparat tusentals euro i jämförelse med konventionellt handlande.

Men kontrasten är att jag ibland impulshandlar något riktigt dyrt och kvalitativt. Igår stack jag mig in till Pälsateljé RBA i Nedervetil. Jag känner ägarna sedan tidigare och ville kika om de hade något billigt fårskinn åt mig i dessa kalla tider. Mest för artighets skull så tittar jag igenom deras kläder också, skinnvästar, pälsar och så vidare. Plötsligt fastnar min blick på ett vackert ylletyg och jag lyfter fram hängaren. Det är en fantastisk jacka, med färgad räv kring fållen, och de snyggaste fickor jag sett på åratal. Jag tittar snabbt på prislappen, men trots det (för mig) skyhöga priset provar jag jackan.

Den var perfekt! Faktum är att jag inte har någon "finjacka" till hösten och vintern - och den här liknar något jag designat i mitt huvud för ett tag sedan, med tanken på att kanske sy en, nångång. Men här var den, färdig i mina händer.

Jag fick jackan på avbetalning, och mina julklappspengar kommer att gå till att betala av det mesta genast. Trots det är det en galen investering för någon som lever så fattigt som jag. Men mina julklappspengar var till för att jag skulle köpa något åt mig själv, något som gör mig glad, inte bara betala räkningar och köpa mat. Och tydligen var det Soulmamas egen vinterpäls ;)

Jackan är inte fullt så röd som på bilderna, men jag valde att ta fram lite mer färg eftersom vintern bakom mig var så färglös.
Jag fick också en idé om att göra en vikingafrisyr, lite som Lagertha i serien Vikings. Nåväl, jag har väldigt tunt hår, och inga skills överhuvudtaget med att fläta mig själv. Men ganska snyggt blev det i alla fall.






 

På kvällen då jag gick och lade mig mådde jag aningen illa. Det är helt vanligt, tyvärr. Samtidigt föddes en bild i mitt inre, något att fånga sorgen och ensamheten med. Så jag gick ner till ateljéhörnan och påbörjade denna tavla. På någon timme hade jag en början, och idag får jag fortsätta. 


Kommentarer