Bränn bh:n!


Det här är ingen eldig propagandapost, det är min åsikt gällande min egen kropp, och den baserar sig enbart på hälsa.

Det är 2-3 år sedan jag slutade använda bh. Kanske är det mer? Jag läste en hel del om hur ohälsosamt det är för brösten (och vilken annan kroppsdel som helst förstås) att vara inklämd dagarna i ända. Cirkulationen försvåras, och kan till och med leda till att cellerna inte fungerar som de ska (vilket då kan resultera i bröstcancer). Jag hittar inte bra, vetenskapliga länkar för detta just nu; men jag förstår problematiken i detta. Majoriteten av kvinnor, i västvärlden åtminstone, bär bh, så att reda ut orsakerna till bröstcancer kan vara svårt. Likadant är det ju med deodoranter som är fulla av cancerframkallande ämnen - men de flesta använder ju dem.

Logiken kvarstår; alla våra kroppsdelar fungerar som de ska tack vare cirkulationen. Blodet ska transporteras överallt. Men inte bara det; bröstmusklerna slutar ju också arbeta då brösten är inklämda i en bh hela tiden. Vissa säger att man får hängbröst utan bh - men det är helt möjligt att det är tvärtom. Genom att vara utan bh, och dessutom träna bröstmusklerna utöver det, så kan man få fastare bröst.

Och ryggen och axlarna då? Många storbystade kvinnor säger att de inte kan vara utan bh, att de får enorma ryggproblem. Och det kan hända - jag försöker inte påstå att jag har den enda rätta sanningen här. Man ska se till att man har det bekvämt och att man mår bra.
Men för mig gick det tvärtom. Jag trodde likadant, att om jag slutar med bh så blir mina problem i bröstryggen ännu värre. Något jag kämpat med sedan tonåren. Och faktum är att problemen i bröstryggen FÖRSVUNNIT HELT sedan jag slutade med bh.
Främsta orsaken till att jag slutade med bh just då jag gjorde det var dock mina axlar. Det var den tiden då jag var som mest utbränd, och nacke och axlar var fullständigt söndriga. Mitt ansikte domnade till och med bort stundvis pga den dåliga cirkulationen och spänningarna. Så att ha en bh gjorde ont, det drog i axlarna, även bh:ar som passade bra, och jag kunde inte annat än "pausa".

Nåväl, än i denna dag om jag försöker sätta en bh på mig så drar det obehagligt i axlarna. Samma gäller faktiskt sporttoppar vars band så att säga möts i ryggen. Jag behöver mjuka band som går rakt över axlarna för att det inte ska göra ont.

Nu berättade jag ju dessutom att jag använder sporttoppar. För det gör jag. Jag är oftast såpass missnöjd med hur mina bröst ser ut då de inte är "på alerten" så att säga. Lite för mycket häng för min del. Så jag vill stöda upp med något mjukt och skönt - och det är då sporttoppar av olika slag.


Och då man vill vara sexig? Ja, om jag skulle ha en kärlekspartner som önskade push-up och strumpeband - då är det ingen som passar mig. Jag måste få vara bekväm då jag är sexig.
Och det finns många sätt! Sexiga nattlinnen, babydolls, eller spetslinnen - jag har flera olika, för jag prutar inte på min kvinnlighet även om jag avsagt mig bh:n.
Ett exempel på en sexig spets-sak ser ni HÄR!

Jag tänker på det där fenomenet, att det första en kvinna gör då hon kommer hem är att ta av sig bh:n. Ganska sorgligt, och ett fenomen jag slipper nu. Man ska inte vara obekväm dagarna i ända. Och man ska nog inte tvinga upp brösten i någonslags hyllformation som inte är naturligt. Åtminstone är lagom bäst - och för mig är lagom absolut noll bh :)

Kommentarer