Blåbärsketchup!

Jag är som bekant inte särskilt experimentell i köket. Det beror dels på ensamhet och rastlöshet, men också på mina rädslor och fobier. Men detta jobbar jag på!

Och då avlägsne kusinen Aiden skrev om sin hemmagjorda lingonketchup så ville jag givetvis prova! Nåväl, jag orkade mig inte ut i skogen idag, och han rekommenderade faktiskt blåbären mer än lingonen lät det som. Och blåbär hade jag i frysen!


Jag må aldrig ha träffat Aiden IRL, men jag tror jag känner honom så bra att jag visste hur jag behövde modifiera hans recept. Min ketchup är alltså lite mindre söt, och lite mindre kryddstark. I alla fall detta första försök.

Originalrecept blåbärsketchup

500 g blåbär eller lingon eller tranbär
5 dl vatten
1,5 dl socker
1,5 dl muscovadosocker
0,5 dl äppelvinäger
2 tsk salt
2 tsk hela svartpepparkorn
1/2 - 1/4 tsk kanel
1/2 - 1/4 tsk kryddpeppar
1 tsk vitpeppar 
1 tsk senapsfrön
1 gul löl i tärningar
5 vitlöksklyftor i tärningar

Jag hade inget muscovadosocker, utan bara brunt rörsocker, och använde ca 2 dl, lite mer. Jag hade inte heller kryddpeppar eller senapsfrön men ersatte det med en ordentlig nypa mald ingefära. Jag använde 4 vitlöksklyftor eftersom de var både stora och ekologiska - alltså ganska starka i min smak.



Sjud tills bären faller sönder, cirka 30 minuter. Ta av spisen och puréea med mixer. Ta eventuellt bort större kryddbitar. Tillbaka på spisen och låt sjuda tills ketchupen tjocknar, ca 30-60 minuter.

För mig tog det nog över en timme innan ketchupen började tjockna, men för min del spelar det inte så stor roll hur tjock den blev. Smaken var nämligen fenomenal! :)


Jag kan tänka mig att lingonversionen passar ännu bättre med franskisar etc, om man äter sånt - men blåbärsketchupen var perfekt till dagens grisinnerfilé i ugn och kokta morötter till. Det blev som en blandning av en god barbecuesås och svartvinbärsgelé eller motsvarande. Superduper till kött- och grönsaksrätter! Med blåbär kunde man kanske minskat sockret ytterligare, för den var ganska söt, men med lingonen behövs säkert mängden jag använde.

Näst ut är nog lingonketchupen! Och eftersom det finns väldigt mycket människor som inte tål tomat så rekommenderar jag verkligen detta alternativ till den traditionella ketchupen.

Kolla gärna in Aidens öl-bryggande på www.brettyfingers.com! <3

Kommentarer