Lingonterapi!

Ja, två inlägg samma dag! Sådär ojämn är jag ju, också i humöret. Det har varit en riktig skitdag - förutom schampoo-koket förstås. Jag menar mer känslomässigt. Min PMDS är elak nu då jag slutat med johannesörten, och magen har varit så dålig att jag var tvungen att avboka mina möten i stan.

Efter schampoo-koket beslöt jag mig för att plocka lite mer lingon. Ja, efter att jag stortjutit till någon serie och känt mig allmänt hopplös.

Lingon haaatade jag att plocka i lågstadiet. Och jag har inte plockat sedan dess, tror jag. Men senaste veckan har jag gått upp i skogen bakom huset några korta turer, och plockat sammanlagt 8 liter. Mer ska det bli, fammo har beställt!

Det är nog mer än jag plockat i hela mitt liv. Och tänk att jag kan tycka det är roligt dessutom!

Jag har inte haft kameran med mig, tyvärr. Hade jag haft det hade jag kunnat visa bilder på det vackra ljuset som faller i min bärskog. Jag hade kunnat visa bilder på de största spindlar jag någonsin sett, och alla fina flugsvampar. Jag hade kunnat visa bilder på den stora stenen som var fullkomligt översållad med lingon. Det var något av det vackraste jag sett! Att kunna stå rak och plocka lingonklasar upp efter en sten - det kändes nästan som att det var en helt annan, exotisk frukt jag plockade. Vilken lyx denna natur är!

Och det funkade delvis mot det dåliga humöret. Tänk bara det att jag VÅGAR gå ut i skogen ensam. Förstås med kyypakkaus, allergimedicin och telefon - men i alla fall. Jag som är så rädd för allting. Men det har gått bra. Det är bara älgflugorna som riktigt stör. Jag har en galen mygghattsmundering på mig, och efteråt blir det alltid kaotiska, panikartade duschsessioner med kam och en massa hårbottengnugg. Idag lyckades jag dessutom "tappa bort" en älgfluga i badrummet - så den kommer att spöka under de närmaste dagarna...


Men, frisk luft gör nog gott. Nu blir det havregrynsgröt med lingon och min egna blåbärssylt. Bara för att jag kan. Och jag ber till änglarna om en bättre dag imorgon. En med kärlek, ännu mera kärlek.

Kommentarer