Gör din egen body butter!


Nu fortsätter min resa med att göra egna hudvårds- och skönhetsprodukter. Ett fint paket kom från Organic Makers i Sverige med diverse ingredienser, flaskor och burkar.

Jag hittade tidigare i veckan ett recept på body butter som var så enkelt att jag inte kunde motstå att prova. Jag har i flera år använt endast kokosolja som lotion och tycker det funkar bra. Det är skönt åt min hud och jag har märkt att t.ex. bristningar bleknar med kokosoljan.

Men nu är jag ju också på en resa till mer egenkärlek, och kärlek till min kropp. Och då vill jag lyxa till det. Det är jag värd!

Den body butter jag har gjort är enkel och dofterna är vanilj och pepparmynta - alltså en MINTCHOKO body butter :)

BODY BUTTER

60g kokosolja
20g kakaosmör
E-vitamin
Eteriska oljor

Rör ihop kokosoljan och kakaosmöret över vattenbad. Låt svalna till rumstemperatur, eller lite kallare. Jag hade min i kylen en liten stund för att den skulle tjockna aningen. Rör om emellan. 
Rör ner ett par droppar eterisk olja och E-vitamin.
Jag använde Pranaroms väldigt rena pepparmyntsolja (2 droppar), och Organic Makers' koncentrerade extraktolja av vanilj (några droppar).
E-vitamin konserverar samt är bra för huden, och man kan räkna med 0,2-1% av totalmängden, alltså max ett gram (15-25 droppar).
Vispa med elvisp för att få den smöriga body butter konsistensen. Om det hela blir för löst och blaskigt - sätt in i kylen en liten stund tills den börjar tjockna.

Färdigt!
Håller i flera månader, men håll burken ren, och eventuellt svalt om body buttern börjar kännas lös.

Mitt enda problem var att jag beställt för små burkar. Så mina två burkar blev proppfulla och jag fick ta till en vanlig, klar glasburk för resten.



Kommentarer