Hermanni Turkki @ Kaustinen Folk Music Festival

Kanske någon minns Hermanni Turkki-inlägget från ifjol? Nåväl, de är i alla fall ett av de coolaste banden jag känner till. Men ända tills detta års "Köust-festivaaln" så hade jag inte hört dem live. Och live, det är så de ska höras!

De facto betalade jag kvällsbiljetten för 30€ endast för att se dem - så väldans gärna ville jag ta del av deras folkmelske-musik.

Och det var helt underbart! Jag hade kanske ännu hellre hört dem hemma hos mig på gården, eller på något riktigt intimt, varmt ställe - men det var hursomhelst helt fantastisk musik att höra live. Jag ville inte göra annat än dansa - dock så kämpade jag lite med mitt obehag och illamående av att vara på festival, så jag gungade och ropade mer än dansade.

Mina nyinköpta fingerdockor diggade :D

Jag hänger inte alltid med i finskan - för det går undan i Hermanni Turkkis musik. Men själ och hjärta och glädje och smärta och allt däremellan finns det gott av. Joonatan Turkki på dragspel, sång och munspel leder scenshowen med sin värme och sin utstrålning. Resten av bandet är minst lika bra!

Det är Markus Kankkonen på kontrabas och Johan Östman på gitarr som jag känner sedan tidigare. Eller som Markus presenterade mig; "we go way back". Ja, ända till vårt gamla gängs egna "summer of love", 2009. Då spelade han sin egen roll i mitt uppvaknande till livet och kärleken, min inre hippies återfödelse. Ledsamt nog ses vi ganska sällan nuförtiden - men han är en fin människa och en av de grymmaste basister jag känner.

Efter spelningen kramades jag ordentligt med Markus och Johan, och high-fivade de andra i bandet. Jag var dessutom den bästa groupien någonsin då jag åtog mig att ta den lånade kontrabasen till sin rätta ägare (Mats Ödahl - också en av de grymmaste basister jag känner!) för att spara bandet lite tid på hemvägen.

Nu är det bara att fundera vidare på merchandise-idéerna som ramlade på oss efter spelningen. T-skjortor var på tal. "I am wet for Hermanni Turkki" och "Viral Potential" vore väl något?

Som avslut delar jag med mig av regnbågarna som kantade vägen till Kaustby. Det är en fantastisk regnbågssommar vi har i år. Det var så mäktigt att det inte fanns ett tvivel i min kropp att det var just till Kaustby jag skulle.


Kommentarer