Pojkars fula handstil

 Varning! Detta är INTE ett feministiskt inlägg :)

Jag har faktiskt undrat på det här förut, men nu efter att jag under ett par dagat haft chansen att spana in mina manliga vänners handstil så kändes det nästan nödvändigt att blogga om detta.

Jag försökte googla ämnet men kom inte fram till något konkret. Kan ni svara på frågan; varför har killar så ful handstil?

Jag är inte alltid nöjd med min handstil heller - men precis som med min dialekt så är jag litet av en kameleont med min handstil - jag byter efter stämning, lust, behag, ändamål. Den som kommer genuint då jag krafsar ner något är inte så vacker, men den slår nog alla manliga vänners, iaf i estetik, antagligen också lättläslighet.

Nu säger jag ju inte att det är något fruktansvärt hemskt med att killar ofta har ful handstil. Det spelar väl egentligen ingen roll alls - speciellt i dessa datatider. Esteten i mig gråter lite, men nej, det spelar ingen roll.

Det är bara det där "varför" som jag undrar över.

I lågstadiet och högstadiet borde rimligtvis alla elever skriva nästan lika mycket. Kanhända flickor har en tendens att tycka mer om att skriva - vadvetjag/orkagoogla - men det som skulle skrivas skrev ju alla, mer eller mindre.

Ändå är det som att även i vuxen ålder skriver män med en handstil som liknar den allra första man lärde sig plita ner i lågstadiet.

Nu undrar jag också hur det är med såna som studerat väldigt akademiskt efter högstadiet/gymnasiet - om de skrivit mer, och fått en mer distinkt vuxen handstil?

Jag vill ha bilder :) Jag vill se hur män skriver, speciellt om ni tycker det är en snygg handstil! Men framförallt vill jag veta varför det är såhär?

Kommentarer

  1. Läkare är ju högt utbildade, men vem sjutton kan läsa vad de skriver, åtminstone inte de manliga läkarnas skrifter.

    Om jag bara vill så kan jag skriva relativt snyggt några rader, sen återgår jag till mina kråkfötter när jag tröttnat. :-(

    SvaraRadera

Skicka en kommentar