Glädje & sorg - livets mening är inte enbart det förstnämnda


De senaste dagarna har jag känt mig rå och naken. Igår sade vi farväl till mammornas katt Milk. Han hade blivit bara skinn och ben det senaste halvåret, och han sade nu till att han ville vidare. Till en plats där det finns kärlek, och mammas varma famn.

Sedan besökte jag också mammas grav. Efter en tung, tårfylld eftermiddag. Något låg så nära under huden igår. En sorg, eller flera.

Men jag fick också vara med min kärlek, och med familjen. Jag fick tulpaner, och köpte också min favorit - ranunkeln - till dagens fotografering. Jag kände att jag behövde kärlek till mig själv, färg, ljus. Och resultatet ser ni här.




Jag har också funderat en hel del på diverse livsläror Jordan B Peterson kommer med. Hans bok 12 rules for life - an antidote to chaos har påbörjats och den är mycket givande. En av de kanske viktigaste insikterna jag fått lära mig om och om igen är att livet inte går ut på att jaga lycka. Glädjen är inte meningen med livet. Bara en del av det.


Livet är en kamp, det är kaos, det är sorg och olycka. Men meningen med det hela är väl att hitta ett sätt att möta detta. Att ta ansvar för sitt liv och kunna omfamna både glädjen och sorgen. Det finns inga snabba lösningar på varken depression eller sorg, eller att uppnå lycka och framgång. Det kräver handling, att du har tillräckligt mycket respekt för dig själv för att göra upp en plan som sakta, sakta tar dig till den där balansgången mellan ordning och kaos. Där vi fungerar mest optimalt. 

Jag har också funderat på det där med att omge sig med människor du kan ge goda nyheter åt. Som inte är avundsjuka utan kan glädjas ärligt med dig. Och som du kan ge dåliga nyheter åt, som inte hånskrattar, eller jämför med något "värre" som hänt åt dem.

Och vi borde både bli bättre medmänniskor, men också välja de vi omger oss med väl. I sorgetider så som då man förlorat någon nära, och i glädjetider så som förlovningar, examen eller vadsomhelst så kan ett kort, en tanke, en kram ge så mycket. Så jag planerar trycka lite kort igen, mina tidigare blomkort har varit populära. Kanske en tre-pack för glädje, kärlek, och sorg?


Kommentarer