Fem-före-konkurs varje månad


Många bloggar om egenföretagande, och många av dem har också bloggar som ger inkomst. Det ger inte min, inte ännu. De mörka sidorna av egenföretagande kan minsann kännas helt svarta, stundvis.

December, och som för många andra också januari, var månader med nästan ingen inkomst. Hade jag sålt mer inför julen hade januari varit räddad, men det gjorde jag inte. Och i januari har ingen pengar att köpa konst för, eller beställa marknadsföringsmaterial eller hemsidor.

För mig är konsten, fotograferandet, skrivandet och den grafiska designen ingen hobby. Det är tänkt att vara mitt levebröd, men det är inte lätt.

Jag hade på mig till sista december att visa åt FPA att mitt företag inte är olönsamt, innan de börjar straffa mig med sänkt utkomststöd. Och i deras ögon betyder det att jag borde kunna lyfta minst lika mycket som arbetslöshetsersättningen (som om de hellre såg mig vara arbetslös...). Så jag lyckades göra som de önskade, lyfte kring 500€ i december. Tömde i stort sett kontot för att inte bli straffad med -20% på utkomststödet i januari. Det betyder, pga låg inkomst dessa månader, att jag inte har något att lyfta nu. Så hur de kommer att straffa mig för det får vi se.

Att dessutom vara det minsta lilla sjuk (som nu en förkylning utöver PMDS och fibro)... Hopplöst.

Jag vill inte balansera utkomststöd och lön. Jag vill, och menar, leva på mitt företag. Men jag är inte där ännu heller. Jag vet att det jag gör är uppskattat, men arbetsmängden och kundmängden räcker inte alltid till.

Jag hade några superfina månader i höstas med många tavlor sålda, och annat jobb, men då vintermörkret är som mörkast gråter egenföretagarhjärtat.


Nej, jag tar inte emot önskemål för något motiv som man kaaaanske sedan vill köpa. Jag har inte råd med material till det. Jag frågade häromdagen efter önskemål på tavlor, men det var mest för att själv få inspiration. Och en ekorre föddes i min förkylningsyra (den är till salu!). Men om man bestämt vill ha något så får man lov att beställa ett original. Jag har inte råd med mer material nu ens innan jag får in lite pengar för småjobb jag gjort senaste veckorna. Jag har ju inte ens råd med de nödvändiga matkassarna.

Jag håller tummarna för att det ska dyka upp lite pengar för de böcker jag skriver. Jag håller tummarna för att våren kommer snabbt så jag får börja jobba på mina möbler. Jag håller tummarna, och hoppas, och tror. 




Kommentarer

  1. känner igen situation,samma sak för mej inom verkstadsbranschen.december hopplös,kunde lika gärna radera december från almanackan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar