Varför möblera om? Och rea ut tavlor?


Igår tillbringade jag dagen med att möblera om. Min kropp är full av smärta idag, men det var det värt.

För över ett år sedan såg jag en jättespeciell byrå till salu på nätet, gjord av en snickare i Nykarleby. Då hade jag inte råd med den, eller hann inte med budgivningen, eller hur det nu var. Trots att jag behövde den till arbetspapper och sånt i kontorshörnet. Jag löste då det hela med en billigare byrå jag hittade begagnad.

Men för några dagar sedan var drömbyrån till salu på en loppissida och jag var tvungen att ropa hem dem. Att fundera på ett köp i över ett år berättigar väl till lite shoppande?

Byrån är tung och verkar vara gjord av diverse restmaterial. Jag älskar den! 


Jag var alltså tvungen att lägga den turkosa byrån i sovrummet (där jag ändå varit utan byrå pga att jag målat rävar på min gamla byrå :P) och möblera om hela vardagsrummet. Eller, det känns som att jag möblerat om allt så trött som jag är idag.

Jag möblerar om ganska ofta. Det finns en uppenbar orsak, och två mindre uppenbara. Låt mig berätta.

1. Jag vill ha det fint och organiserat. Jag söker alltid efter mest logiska lösningen med tanke på jobb och fritid i lilla huset. Och med förkärlek för möbler så blir det en hel del byten hit och dit och jag vill alltid lyfta fram de nyaste möblerna och bruksföremålen.

Och de mindre uppenbara:

2. Förändring. Förändring är kaotiskt och smärtsamt men fullständigt nödvändigt och oundvikligt. Jag vill känna trygghet och känna mig hemmastadd - men inte för det stillastående. Och då jag mår dåligt eller det händer saker i livet så vill jag känna förändringen i hemmet också.

3. Rörelse. Att möbler om ger naturlig, och ovanlig, rörelse. Jag borde kanske ha varit mer försiktig, eftersom jag har så ont nu, men likväl var det bra att öva på både armstyrka, ryggen och allt annat. Mest verkar jag ha sträckt ljumsken och kan knappt gå, men jag är glad ändå.
Katy Bowman pratar om att hennes familj möblerar om minst en gången i kvartalet, just för förändring och rörelse, och det tycker jag är smart.



Det blå hörnskåpet som stått opassligt till i kontorshörnet fick flytta till ett annat hörn där det gör mer nytta och passar bra med ljusgröna tapeten. I framtiden då jag har ett stort kök ska det få bo i ett kökshörn istället.
Rävbyrån står nere i vardagsrummet nu i väntan på köpare, men lång tid ger jag det inte. Jag vill ju så gärna ha den själv om ingen hakar på.

Nya tavlorna har inget rum på väggarna utan väntar på golvet på köpare just nu. Rådjuren "Ture och Lill-Tova" blev klar förra veckan och kostar 200€.



Denna tavla lämnade jag ifrån mig i fredags. Ett av de finaste beställningsarbetena jag fått äran att måla. En mor och en son i en av de naturligaste scener som finns. Hör gärna av er om ni söker en tavla som skulle fånga graviditetstiden eller den speciella amningstiden.


Men eftersom jag möblerat om igen, och tavlorna ökar hela tiden så måste jag rea bort mina största verk. De inramade stora tavlorna på den här bilden nedan så har jag sänkt nu med hundratals euron för jag måste säga adjö till dem snart. De kostar 300€ respektive 450€. Den senare kostar 1000€ mindre än då jag målade den, men allt har sin tid.


Övriga äldre tavlor har jag också sänkt pris på, så bara att höra av sig om något intresserar!

Kommentarer