Fantastiska dagar!

Ja, jag har en förkärlek för traditioner (hur otraditionella de än må vara i andras ögon) och att fira. Jag älskar att fira, att satsa det där lilla extra. Det kan vara en vanlig vardag, men såklart känns det av mer under olika högtider.


Alla Hjärtans Dag, Vändagen, Valentine's Day är inte en högtid jag brytt mig särskilt mycket om. Det är inte en högtid, inte på riktigt. Men jag tycker ju om att fira kärleken, hursomhelst. Och jag har nog aldrig tidigare gjort det på just Alla Hjärtans Dag. Jag må ha en älskad människa i mitt liv just nu, men vi sysslar inte direkt med dejtande. Och det är ju okej, jag föredrar hemmamys, matlagning, och vardagssysslor. Men ibland känns ju den där tyngden av - att man liksom missar högtider om man inte gör något speciellt av dem.

Nåväl, förra veckan råkade jag se att det skulle ordnas Vändagsbuffé vid Torgare prästgård, med fantastiska Sonja Biskop och hennes Con Affetto vid grytorna. Så jag beslöt mig för att bjuda med den jag älskar och boka bord till tisdagen.


Och visst blev det fint! Ett vackert dukat bord för två, ensamma i biskopsrummet. Fantastisk, trerätters lunch och lagom lugnt eftersom vi tajmat in det mot slutet av lunchen så de flesta andra gästerna hade åkt.

Efter det tog vi en tur till Elsa Möbels nya utrymmen i Hopsala. Vännen skulle hämta en loppispryl och jag lyckades ju ta med mig en liten spegelbyrå-grej för 5€. Äntligen en lösning till hallen som varit omölig att inreda, och jag har saknat spegel på nedervåningen.

Elsa Möbel har köpt ett gammalt snickeri och det kommer att bli helt fantastiskt. Men ännu är det inte klart - vi hoppas se färdigt resultat till sommaren!


Inte ens efter det tog vändagen slut utan vi fortsatte på en liten miniroadtrip kring vännens barndomstrakter. Och jag fick se en av de vackraste ödegårdar jag sett. Det blev min present, bara att bli visad något så vackert! Jag hoppas kunna ha med detta huset i boken jag planerar om ödegårdar.

 


Sedan lyckades vi också kasta in två kubikmeter ved och jag möblerade hallen. Det blev liksom en otroligt njutningsfull men också effektiv dag. Avrundad med brasa och mys.


Hallresultatet och mig så naturlig jag är en vanlig morgon. Bakom mig syns det jag kallar "undi-trappo". Ett annat problemutrymme fyllt med verktyg, städredskap, burkar, kökshandukar med mera. I något skede ska det bli superordning där.


Igår blev det också rätt effektivt då vi städade ut lite skräp som vi förde till Ekorosk. Och handlade lite sandleca till gården eftersom jag höll på att fastna rejält med bilen då vi skulle åka nerför gårdens isbana. Loppisbesök, rökt sik, kramar.


Vilka fantastiska dagar det varit! Och så mycket har blivit gjort, i kärlekens namn. Jag är tacksam.

Nu fortsätter veckan i arbetets tecken - och ett andligt blogginlägg borde också vara på gång. Jag vill ännu påminna om föreläsningen om Naturlig Fertilitetsmetod med Disa Mineur! Vi förlänger anmälningstiden till söndagkväll! 050-3217577 eller alexandra.soulmama@gmail.com kan ni höra av er till!

Kommentarer