Själskrapula

Tja, själskrapula, eller -baksmälla är ju inte riktigt rätt ord, men ganska beskrivande.

Jag hade det igår. Och det tog länge innan jag förstod det - faktiskt så var det mamma som satte fingret på problemet.

Jag hade våldsam migrän precis hela dagen. Jag ville skylla på nacken, som ofta ställer till problem. Eller bara det faktum att jag sov för lite efter äventyret till stugan i skogen. Att jag var spänd efter att ha suttit i kylan och så vidare.

Men varken migränmedicin, eller avslappning, eller sällskap hjälpte.

Och då mamma påpekade att det nog är avspänningen efter all själaaktivitet dagen innan så förstod jag ju. Ja, det var själskrapula.

Ofta efter intensiva dagar av stress eller liknande, så är jag totalt slut nästa dag. Och intensivt var det ju. Att känna av någon annans obalans, att känna total "disconnect" med någon man älskar. Att hantera känslor, tankar och förnimmelser som både är ens egna och andras - det blir lätt tufft.

Överlag, men kanske speciellt om man är medial, eller är väldigt öppen, då får man nog lära sig att stänga av. Jag har svårt med detta ännu, och därför utövar jag sällan min medialitet särskilt aktivt. Jag tar emot budskap, drömmar, tolkar runor, och känner av själaband bara då det kommer naturligt. Jag söker inte efter att utöva detta. Bland annat för att jag ännu har svårt att hantera det - och för att jag har mina egna fysiska och mentala problem som tar så mycket av min ork.

Detta blev återigen en lärdom för mig - och trots att det tog mig en hel dag, och natt att återhämta mig - så är jag tacksam. Jag blev återigen påmind om hur verkligt detta själaarbete är, hur verkligt det där bandet är, "kanalen", och jag blev påmind om att öva mer på att hantera den, än att bara använda den.

Inatt sov jag som en stock i tolv timmar, och idag har jag mest tagit det lugnt och njutit av att vara smärtfri. Idag är mitt huvud, och mitt hjärta, fria att behandla mina upplevelser, och försöka reda ut mina känslor för de som står mig närmast, och mina känslor för min egen "kraft", "talang" eller "gåva".























Och idag ber jag vackra koltrast att ge mig kraft och styrka att hantera min gåva. Tack, tack, tack.

Kommentarer